آشنايي با برخی از مباحث مهندسی کامپیوتر (قسمت اول)
مهندسی کامپیوتر نیز مانند علوم کامپیوتر طیف وسیعی از مباحث سخت افزاری و نرم افزاری را در بر می گیرد ولی در بحث مهندسی کامپیوتر یک دید کاربردی تر نسبت به موضوعات داریم.
  • 1395/5/16 8/6/2016 6:30:53 PM 8/6/2016 6:30:53 PM
  • 0
  • 586
در این قسمت بعضی از مباحث مطرح در مهندسی کامپیوتر را به طور اجمالی معرفی می کنیم.
مهندسی کامپیوتر نیز مانند علوم کامپیوتر طیف وسیعی از مباحث سخت افزاری و نرم افزاری را در بر می گیرد ولی در بحث مهندسی کامپیوتر یک دید کاربردی تر نسبت به موضوعات داریم.
در ادامه با این مباحث بیشتر آشنا خواهید شد.
 
  • سیستم عامل
    Operating Systems
    سیستم عامل نرم افزاری است که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر است. در واقع کاربر به واسطه سیستم عامل می تواند سخت افزار سیستم را وادار به انجام کاری بکند. سیستم عامل ها وظایف گوناگونی دارند و طراحی و ساخت آنها نیاز به دانش بالا در زمینه سخت افزار و مباحث مختلف نرم افزاری دارد.
    از جمله وظایف سیستم عامل می توان به مدیریت حافظه، مدیریت I/O، زمانبندی پروسه ها، پیاده سازی سیستم فایل و ایجاد امنیت (به طور کلی) اشاره کرد. البته سیستم عامل های امروزی در کنار این وظایف اصلی که ذکر شد خود را ملزم به ارائه خدمات بیشتر به کاربران کرده اند. خدماتی مانند ایجاد یک واسط کاربری مناسب (مثلا یک واسط کابری گرافیکی، GUI) ، امکان ارتباط با بقیه کامپیوترها از طریق شبکه، پخش فایل های چند رسانه ای و... از جمله این خدمات است.
    Question Mark
    چرا ساخت سیستم عامل یک کار مهندسی است؟
    چون برای ساخت سیستم عامل از مباحث مختلف علوم کامپیوتر استفاده می کنیم. سیستم عامل یک علم نیست بلکه یک محصول است که حاصل تلفیق مباحث مختلف است. برای مثال در سیستم عامل ها برای پیاده سازی سیستم فایل از مباحث ساختمان داده ها استفاده می شود، برای ارتباطات شبکه از پروتکل های از پیش تعریف شده شبکه استفاده می شود. برای مدیریت حافظه از الگوریتم های مدیریت حافظه یا روش های ابتکاری استفاده می شود و... . پیاده سازی هر کدام از این وظایف یک کار مهندسی است.
  • شبکه
    شبکه نیز یکی دیگر از مباحث مهندسی کامپیوتر است. مبحث شبکه به طور کلی به 2 دسته تقسیم می شود.
    Operating Systems
    1. سخت افزارهای مورد نیاز شبکه
    2. نرم افزار نرم افزار شبکه

    ساخت سخت افزارهای مورد نیاز شبکه بیشتر به مهندسی برق (گرایش های الکترونیک و مخابرات) مربوط می شود ولی ساخت نرم افزارهای شبکه به عهده مهندسین کامپیوتر است. امروزه تقریبا همه سیستم عامل ها امکانات نرم افزاری برای ارتباط با شبکه های کامپیوتری را به صورت توکار دارند و در اکثر موارد نیاز به نصب برنامه جدیدی نیست. برای ساخت نرم افزارهای شبکه با موضوعات زیادی سروکار داریم، از قبیل آدرس دهی در شبکه، مسیریابی، کشف خطا، ارائه سرویس های کاربردی به کاربران (مانند  FTP, TelNet, WEB ) و ... .
    Question Mark
    چرا طراحی و ساخت شبکه های کامپیوتری یک کار مهندسی است؟
    زیرا:
    1. ساخت تجهیزات سخت افزاری شبکه به طور عمده به عهده مهندسین برق است. پس در بعد سخت افزار یک کار مهندسی است.
    2. برای طراحی و ساخت نرم افزارهای شبکه 2 کار باید انجام دهیم:
      • تعریف پروتکل های جهانی
        تعریف پروتکل های جهانی یعنی اینکه شرکت هایی که در سرتاسر دنیا تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری برای شبکه های کامپیوتری تولید می کنند،محصولات خود را به گونه ای بسازند که از یک سری قوانین واحد و بین الملی برای ارتباطاتشان استفاده کنند (تا به اینصورت تمام کامپیوترهای دنیا زبان یکدیگر را بفهمند و بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند). تعریف پروتکل ها با یک دید مهندسی انجام می شود.
      • استفاده از روش ها و الگوریتم های موجود برای طراحی نرم افزارهای شبکه
        در این قسمت از کار، هم از مباحث علوم کامپیوتر استفاده می شود (مثلا برای مسیریابی از الگوریتم دایجکسترا استفاده می شود) و هم از روش های ابتکاری برای حل مشکلات مختلف بهره می جوییم.

    در کل چیزی به نام "علم شبکه" نداریم و شبکه یک بحث کاملا مهندسی است.

ادامه دارد...

مهرداد تاجدینی

مهرداد تاجدینی هستم. فوق لیسانس رشته علوم کامپیوتر و در شرکت رهیاب رایانه گستر به عنوان برنامه نویس مشغول به کار می باشم.

نظرات 0
برای ارسال دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری ایجاد حساب کاربری
مهرداد تاجدینی
آشنايي با برخی از مباحث مهندسی کامپیوتر (قسمت اول)
زیگماوب