اگر وزن تان مناسب است اما دچار چاقی موضعی هستید و دورادور شکم خود چربی دارید، یکسری ترفند وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید از شر این چربی های ناخوشایند خلاص شوید.
  • 1395/5/25 8/15/2016 4:31:59 PM 8/15/2016 4:31:59 PM
  • 0
  • 491

به طور کلی با اندازه گیری دور شکم می توان تشخیص داد که مقدار چربی دور شکم عادی است یا خیر. مثلا دور کمر آقایان نباید از 105 سانتی متر و خانم ها از 88 سانتی متر بیشتر باشد. اگر دورکمرتان بیش از این است، پس باید چربی دور شکم تان را از بین ببرید.

ادامه مقاله شما را از این چند ترفند ساده اما موثر آگاه می کند.

1- از خوردن شکر و فرآورده های حاوی شکر اجتناب کنید

بررسی ها نشان داده که شکر تاثیرات مخربی روی سوخت و ساز بدن می گذارد. نیمی از یک مولکول شکر از گلوکز و نیم دیگر آن فروکتوز است.در ضمن فروکتوز فقط به وسیله کبد شکسته می شود. بنابراین وقتی شما مقدار زیادی شکر تصفیه شده مصرف می کنید، فروکتوز بسیاری به بدن و کبد وارد می کنید. کبد به دلیل اینکه نمی تواند تمام فروکتوز را پردازش کند، مجبور به ذخیره بخش اضافی فروکتوز به شکل چربی دور شکم می شود. علاوه بر آن، مصرف شکر، موجب بروز بیماری کبد چرب می شود. در نتیجه این بیماری، روند ترشح انسولین و فرآیند سوخت و ساز بدن دچار اختلال می شود. مصرف مایعات حاوی شکر به مراتب اثرات مخرب تری روی بدن دارد. درحقیقت، مغز نمی تواند کالری های به شکل مایع را به خوبی کالری های جامد، تشخیص دهد. بنابراین خوردن مایعات حاوی شکر، کالری بسیار بیشتری به بدن فرد وارد کرده و او دچار اضافه وزن می شود. بنابراین برای کاهش چربی های دورشکم، مصرف مواد شکردار مثل دلستر، نوشابه های رژیمی و غیر رژیمی، آب میوه و حتی نوشابه های ورزشی و به طور کلی، هر گونه فرآورده غذایی حاوی شکر را از برنامه غذایی خود کاملا حذف کنید.در ضمن، می توانید به جای این مواد، از میوه ها و آب میوه های طبیعی استفاده کنید؛ زیرا میزان فروکتوز موجود در میوه ها در مقایسه با شکر کاملا قابل چشم پوشی است.

 

2- پروتئین بیشتری مصرف کنید

مصرف پروتئین تا حدود 60 درصد در کاهش اشتها و میزان پرخوری افراد موثر بوده و همچنین توانایی سوخت و ساز بدن را تا 100 کالری در روز افزایش می دهد.در نتیجه، با مصرف پروتئین بیشتر، کالری کمتری مصرف خواهید کرد. بنابراین، می توانید با گنجاندن مواد پروتئینی بیشتر مثل تخم مرغ های رسمی، ماهی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و سفید و لبنیات، چربی های دور شکم خود را کاهش دهید. 

پروتئین

 

3- از مصرف کربوهیدرات روزانه تان بکاهید

بنابر تحقیقات مشخص شده وقتی افراد مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهند، از اشتهای شان کم شده و در نتیجه وزن شان پایین می آید. این بررسی ها نشان می دهد که رژیم غذایی مبتنی بر کربوهیدرات کمتر، 2 تا 3 برابر از رژیم غذایی کم چرب در کاهش وزن موثر می باشد. علاوه بر آن، کاهش مصرف کربوهیدرات موجب کاهش وزن آب در بدن شده و در مدت فقط چند روز، وزن واقعی بدن مشخص می شود. بدین ترتیب برای کاهش وزن و به خصوص چربی های دور شکم، از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان های سفید و یا پاستا اجتناب کنید. برای اینکه کاهش وزن ماندگار داشته باشید، نباید در لاغر شدن عجله کنید. با کمی توجه در غذای مصرفی، ورزش و البته کمی حوصله می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید.

 

4- خوراکی های سرشار از فیبر مصرف کنید

مصرف فیبر در کاهش وزن بسیار موثر می باشد. اما نکته مهم این است که تمام فیبرها در این خصوص، نتیجه یکسانی ندارند. در واقع فیبرهای چسبنده، مانند آنهایی که در سبزیجات یافت می شوند، بهترین و موثرترین نوع فیبر در کاهش چربی های بدن هستند. این فیبرها با آب موجود در بدن مخلوط شده و نوعی ماده ژله ای تولید می کنند. این ماده ژله ای می تواند حرکت غذا در معده و دستگاه گوارش را به طور شگفت آوری کند کرده و قدرت هضم و جذب را افزایش دهد. همچنین، مصرف فیبر در فرد موجب احساس سیری و کاهش اشتها می شود. بر اساس بررسی های انجام شده، مصرف 14 گرم فیبر بیشتر در روز منجر به کاهش 10 درصدی مصرف کالری و در نهایت، کاهش 2 کیلوگرم وزن در مدت زمان 4 ماه می شود. بنابراین برای کاهش چربی های دور شکم در رژیم غذایی روزانه خود از فیبر موجود در انواع سبزی و میوه ها به وفور مصرف کنید.

 

5- ورزش های هوازی انجام دهید

ورزش کردن به دلایل مختلفی مهم است. اگر می خواهید عمری طولانی و با سلامت داشته باشید، حتما ورزش کنید. ورزش در کاهش وزن و آب کردن چربی های بدن به خصوص دور شکم، بسیار موثر می باشد. البته، انجام حرکات ورزشی باید آهسته و پیوسته باشد؛ بنابراین، از انجام تمرین های سخت و فشرده پرهیز کرده و هرگز سعی نکنید که در یک زمان محدود، وزن تان را کاهش دهید. همچنین، برای کاهش وزن و چربی های دور شکم، هر ورزشی موثر نیست. برای مثال، انجام تمریناتی که فقط روی پرورش ماهیچه ها متمرکز است نمی تواند نقش چندانی در کاهش وزن ایفا کند. در مقابل، ورزش های هوازی مثل پیاده روی، دو و یا شنا، به خوبی می توانند میزان قابل توجه ای از چربی ها را بسوزانند.

ورزش هوازی

درضمن تحقیقات نشان می دهد که ورزش، التهابات درونی و سطح قند خون بدن افراد را کاهش داده و نرخ سوخت و ساز را بالا می برد و مانع دوباره چاق شدن افراد می شود.

 

6- مراقب برنامه غذایی خود باشید

بسیار مهم است به برنامه غذایی روزانه تان و اینکه چه خوراکی هایی مصرف می کنید، توجه کافی داشته باشید. بدین منظور، هرچیزی می خورید را یادداشت کرده تا در مواقع لزوم بتوانید به جدول و اطلاعات تغذیه ای خود رجوع کنید. البته این بدین معنا نیست که بر سر خوردن هر چیزی، بیش از حد وسواس به خرج دهید، بلکه هدف، تنظیم یک رژیم غذایی متناسب با شرایط زندگی شماست و اینکه مراقب باشید درست غذا مصرف کنید. بدین ترتیب، اگر قصد دارید چربی های اضافی خود را بسوزانید، به برنامه غذایی خود نگاه کرده و مواردی را حذف کرده و یا کاهش دهید و به جای آنها خوراکی های مناسب سوزاندن چربی قرار دهید. 

پس از مدتی به هدف خود در کاهش چربی های دور شکم دست پیدا می کنید.

رضا درویش زاده

من کارشناس ادبیات و علوم انسانی هستم، علاقه ی من مطالعه درباره ی اطلاعات عمومی در زمینه های مختلف است.

نظرات 0
برای ارسال دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری ایجاد حساب کاربری
رضا  درویش زاده
آب کردن چربی دور شکم
زیگماوب